AP7
Bli inte blåst på din premiepension! Med kampanjen Bli inte blåst! hjälpte vi AP7 att ta krafttag mot oseriösa företag inom premiepensionssystemet.
En halv miljon svenskar känner sig lurade av telefonförsäljare. De oseriösa aktörerna har flera knep för att till exempel lura sparare att investera i fonder med extremt höga avgifter. Med social media, annonser och sajten bliinteblåst.se fick sparare hjälp av kända ekonomiprofiler att genomskåda de vanligaste säljargumenten och ge telefonförsäljarna svar på tal och väckte samtidigt medias intresse kring problemet.
En viktig del av kampanjen var den granskande dokumentärpodden Premiepensionsblåsningen. Podden producerade vi tillsammans med av Martin Johnson, känd från crime-podden Spår, och radiojournalisten Mohamed El Abed.
Vill du veta mer? Kontakta Katarina Hjertonsson eller Jakob Lind.
AP7
The Premium Pension Fraud
Don't get ripped off on your premium pension! With the campaign "Bli inte blåst!" we helped AP7 take action against rogue companies in the premium pension system.
Half a million Swedes feel cheated by telemarketers. The rogue operators have several tricks to, for example, trick savers into investing in funds with extremely high fees. Using social media, advertisements, and the website bliinteblåst.se, savers were helped by well-known financial profiles to see through the most common sales arguments and to answer the telemarketers' questions, while at the same time attracting media interest in the problem.
An important part of the campaign was a documentary podcast called Premiepensionsblåsningen (The Premium Pension Fraud). We produced the podcast together with Martin Johnson, known from the true crime podcast Spår, and radio journalist Mohamed El Abed.
Want to find out more? Contact Katarina Hjertonsson or Jakob Lind.