Sveriges kommuner och regioner
Underlivsviktigt erbjudande till kvinnor 25–30 år! Livmoderhalscancer kan utrotas genom vaccinering – och Sverige kan bli först i världen med att lyckas. Vi fick därför i uppdrag av SKR att få fler kvinnor födda 94–99 att vaccinera sig mot humant papillonvirus, HPV. HPV smittar vid sex och nästan alla drabbas. Till skillnad mot tidigare informationskampanjer fokuserade vi på att HPV är en sexuellt överförbar smitta som kan leda till potentiellt dödlig cancer någon gång i livet.
Att tydligt påvisa att det handlar om sexliv och sexuell hälsa borde hjälpa oss att nå ut till en svårflörtad målgrupp som inte tror att cancer drabbar dem? Vi hade rätt. Med budskap som ”Kåt, glad och HPV-vaccinerad?” samt ”Vill du göra barn?”, i kombination med regionernas idoga arbete för att mobilisera vården och vaccinationsmottagningarna, ökade vi antalet vaccinationer under september och oktober 2024.
Kampanjen fortsätter året ut med hopp om att ytterligare öka antalet vaccinerade.
Vill du veta mer? Kontakta Katarina Hjertonsson eller Jakob Lind.
Sveriges kommuner och regioner
Get the free HPV jab!
Cervical cancer can be eradicated through vaccination – and Sweden could be the first country in the world to succeed. We were commissioned by SKR (The Swedish Association of Local Authorities and Regions) to encourage more women born between 1994 and 1999 to get vaccinated against human papilloma virus (HPV), a virus that can lead to cervical cancer and several other forms of cancer. Unlike previous campaigns, which avoided addressing how HPV is transmitted, we chose a different approach.
HPV is a sexually transmitted infection, and we believed this fact should be central to our communication. Sex, after all, is the reason to get vaccinated – and the key to capturing the attention of a hard-to-reach audience that often feels invulnerable to cancer. Our bold messages, such as “Horny, happy, and HPV vaccinated?” and “Do you want to make babies?”, helped us connect with this target group. Combined with the regions' dedicated efforts to mobilize healthcare, the campaign successfully boosted vaccination rates during September and October 2024.
The campaign will continue throughout the year, with the aim of increasing vaccination numbers even further.
Want to know more? Contact Katarina Hjertonsson or Jakob Lind.